Renovering

Bostadsrättshavarens ansvar

Som bostadsrättshavare ansvarar du för att underhålla lägenheten. Vad som ingår i lägenheten och som ska underhållas framgår av föreningens stadgar. Om något går sönder är du skyldig att se till att det repareras. Det är särskilt viktigt att du har uppsikt över lägenhetens våtutrymmen.

Du behöver teckna ett bostadsrättstillägg till din hemförsäkring för att täcka ev. skador på fast inredning som badkar, toalett, vattenkranar mm.

Mindre förändringar får göras i lägenheten utan styrelsens medgivande. Du får till exempel måla, tapetsera, lägga nya golv (utom i våtrum), sätta upp nya skåp eller byta vitvaror i köket. Mer omfattande förändringar kräver styrelsens tillstånd. Hit räknas bland annat att riva väggar, renovera badrum eller flytta rör för vatten eller avlopp.

Kontakta alltid styrelsen innan du planerar en renovering.

Det är du som bostadsrättshavare som är ansvarig för att arbetet i din lägenhet sker på ett fackmannamässigt sätt och enligt gällande byggregler samt att det inte skadar fastigheten. Om arbetet inte utförs på ett korrekt sätt är risken stor att din försäkring inte täcker en eventuell skada som uppstår på grund av den renovering som skett. Detta gäller även för sådant arbete som inte kräver styrelsens tillstånd. Anlita alltid entreprenörer med behörighet/auktorisation för arbeten som gäller el-, VA- och våtrumsarbeten. Se också till att entreprenören har en giltig ansvarsförsäkring.

Var försiktig när du borrar i väggar så att du inte träffar rör eller el-ledningar. I ytterväggarna finns dolda rör för varmvatten till elementen. Se bifogad fil nedan för ritning. Informera även entreprenörer om detta.

Köksfläktar

Det är flera lägenheter i huset som inte är inkopplade på husets gemensamma fläktsystem. Observera att det inte är tillåtet att installera valfri köksfläkt och ansluta den till en frånluftskanal. Det stör ventilationen i fastigheten och matos kan komma in till grannarna.

Godkänd typ av fläkt är:

Kolfilterfläkt med enbart lokal cirkulation.

Husets fasad, balkonger och markiser

Under 2020 genomfördes en fasadrenovering där huset fick en ny tilläggsisolering. För att inte orsaka skada får ingen borrning ske på husets fasad. Vid montering, dragning av el eller annat arbete som innebär påverkan på fasad krävs styrelsen godkännande samt att arbetet utförs av fackkunniga som kan täta på ett korrekt sätt.

Styrelsen rekommenderar att Markishuset anlitas vid köp och montering av markiser. Hos Markishuset finns även ett tyg som alla medlemmar föreslås att välja för att få ett enhetligt uttryck. Om något annat företag/hantverkare än Markishuset anlitas för montering måste detta godkännas av styrelsen. Det för att säkerställa att ett särskilt ankarfäste används vilket krävs på grund av husets fasad.

Förhållningsregler vid renovering

Följande ordningsregler gäller vid alla underhålls- och renoveringsarbeten i lägenheter. Bostadsrättsinnehavaren ansvarar alltid för de hantverkare och entreprenörsföretag som anlitas. Se därför till att du informerar anlitade entreprenörer om reglerna. Ett tips är att bilägga ordningsreglerna i avtalet med entreprenören.

• Informera grannar i god tid innan arbetet startar. Sätt upp meddelanden i hiss och port med uppgifter om tider och om vilken lägenhet det gäller. Lämna även kontaktuppgifter både till dig själv och till anlitad entreprenör.
  • Buller ska minimeras och koncentreras till så få tillfällen som möjligt.
  • Särskilt störande arbeten som bilning och borrning i betong och annan typ av omfattande maskinanvändning får endast ske under vardagar 08.00-19.00.
  • Om vattnet behöver stängas av måste styrelsen kontaktas i god tid för att ge entreprenören tillgång till rätt avstängningspunkter. Vattenavstängning ska också aviseras med anslag i hissar och portar.
  • Byggsopor och rivningsavfall får inte ställas utanför lägenheten eller i soprummen. De får inte heller läggas i föreningens container. Avfall ska tas om hand på ett miljövänligt sätt och transporteras bort så snabbt som möjligt. Det får inte ligga kvar utanför porten över helgen.
  • Golv och väggar i anslutande trapphus och hisskorgar ska skyddstäckas.
  • Daglig städning av transportvägar och hisskorgar ska utföras.
  • Ventilationsutsug ska täckas så att inte byggdamm kan sugas in i ventilationskanaler.